معرفت بلاگ

یادداشت ها و دلمشغولیها و مسائل مرتبط با موضوعات حرفه ای

آزمون جامع برگزار شد!
ساعت ٥:٥٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٤  کلمات کلیدی: آزمون جامع دکتری، اردیبهشت 94

درود

دیروز چهارشنبه، 30 اردیبهشت 1394 از ساعت هشت صبح تا چهار و نیم بعد از ظهر مشغول پاسخ گویی به آزمون جامع دوره دکتری بودیم. یک سره مشغول نوشتن پاسخ سوالها بودیم و خستگی مفرط و درد گردن و انگشتان، یکی از محصولات جانبی این آزمون بود که تا دیر وقت گریبانگیرم بود. خوشبختانه امروز بهتر شده ام. دیروز روز خوبی با دوستانم سپری کردم. دوباره بعد از مدتها، همدیگر را از نزدیک دیدیم. آزمون جامع نیز به پایان رسید. در ملاقات با آقای محمود سنگری عزیز نیز که این مدت زحمت بسیاری برای هماهنگی برگزاری آزمون کشیده بودند، از ایشان تشکر کردیم. دیروز روز خوبی بود و امروز، یعنی 31 اردیبهشت 94 حتما روز بهتری خواهد بود. به قول یکی از دانشجویانم "مطمئنم!، 60 درصد!"

با احترام


 
از زندگی پلنگی تا شاهنامه خوانی! لذتی که از توصیف می بریم!
ساعت ٤:٢۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٤ اردیبهشت ۱۳٩٤  کلمات کلیدی: دکتر یزدان منصوریان ، زندگی پلنگی و شاهنامه ، جای خالی سلوچ ، دکتر سید نقیب نقوی

درود

وقتی یادداشت های کوتاه و یا شاید بهتر است بگویم دلنوشته های دکتر یزدان منصوریان، استاد توانمند و دلنشین گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی، را می خوانید، از چند جنبه می توانید لذتی توام با یادگیری داشته باشید. از سبک نوشتنش، از زاویه نگاهش به پدیده ها، از دغدغه هایش، از شعرهایی که چاشنی متن ها می کند تا دلربایی نمکین شعرها، خواننده را در فهم بهتر یاری دهد، از صراحت کلام و انتقادش، از توجه به آنچه دیگران کمتر به آن می پردازند، از اینکه می توانی از زندگی پلنگی تا شاهنامه خوانی را در نوشته هایش ببینی و بخوانی.

توانایی انتقال حس برگرفته از متن به شنونده ای دیگر، توانایی فوق العاده ای است و من یادم هست وقتی در دوره کارشناسی با دکتر سید نقیب نقوی درس ادبیات فارسی داشتیم، ایشان نیز وقتی در کلاس درس بیت یا ابیاتی از شاهنامه می خواندند، سرشار از احساس و شعف تمام نشدنی می شدند و این شعور را به شنوندگانشان انتقال می دادند.

هنوز یادم هست گاهی که هرگاه به فراخور بحث، دکتر نقوی، شعری از شاهنامه می خواندند، آهنگ صدایشان حزن انگیز می شد و گویی اکنون در متن داستان و در کنار شخصیت های شاهنامه قرار دارند و از نزدیک آنها را می بینند و ترجمانی از صدای حزن انگیز آنها را به شنوندگانش، که ما دانشجویان کلاس درس ادبیات بودیم، انتقال می دادند.

دکتر منصوریان نیز این ویژگی را دارند. ایشان توصیف را خوب می شناسد. شاید دلیلش رمان هایی است که می خوانند. وقتی می خواهد مثالی برایت بیاورد از متن رمان هایی که خوانده است برایت شاهدی می آورد. بارها برایمان از توصیف هایی که در رمان ها می خواند و یادداشت می کند گفته است. وقتی توصیف پیر شدن آنی عباس، یکی از شخصیت های مهم رمان مشهور "جای خالی سلوچ"، یکی از شاهکارهای بی بدیل محمود دولت آبادی، را برایت باز گو می کند یا از روی متن برایت می خواند، خودش در سکوتی شگرف فرو می رود و شنونده را دعوت به اندیشیدن می کند. از خواندن توصیفاتی که خوانده است لذت می برد و این لذت را به خواننده و شنونده نیز انتقال می دهد. این خودش یک مهارت جالب و جذاب است.

 گاهی در کلاسهای درس، دانشجویان دکترا را به توجه و تمرکز به پدیده های پیرامون دعوت می کند. از خوب دیدن سخن می گوید و خوب شنیدن را تبلیغ میکند و از کنار پدیده ها به سادگی نگذشتن را همواره گوشزد می کند.

برایم جالب است که وقتی زندگی پلنگی را می خوانم، متنی سرشار از احساس می بینم که با چرایی ها و چگونگی ها به پایان می رسد، تلفیقی از کشف و شهود و عقل گرایی.

 


 
موفقیت دانشجویان گروه علم اطلاعات دانشگاه سمنان در آزمون کارشناسی ارشد 94
ساعت ٥:۱۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳٩٤  کلمات کلیدی: درخشش دانشجویان گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانش ، آزمون کارشناسی ارشد 94 ، سمنان ، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی سمنان

با سلام

از شنیدن خبر موفقیت دانشجویان فهیم و زیرکی که شایسته بهترین ها هستند بسیار خرسندم. به همه شما دانشجویان عزیزی که در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 رتبه های تحسین برانگیز کسب کرده اید تبریک می گویم و خوشحالم که دفتر دیگری از تحصیل و کسب دانش در مقابلتان گشوده شده است. ظاهرا امسال برخی از دانشجویان گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان این رتبه ها را در آزمون کارشناسی ارشد کسب کرده اند:

آقای فاروق نیازی رتبه 19

خانم زهره مقیسه رتبه 20

خانم مهسا مرادیان رتبه 29
خانم زهره ابراهیمی رتبه 64
خانم نیلوفر حیدری رتبه 85
خانم فاطمه متولی رتبه 109
خانم بهاره عباسی رتبه 187

به دوستان مهربان این عزیزان در دانشگاه سمنان نیز تبریک می گویم. من آنها را نیز توانمند و با انگیزه و هوشمند می دانم و بی تردید در آینده خبرهای خوبی درباره آنها خواهیم شنید.
به همکارانم در گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان، سرکارخانم صابری و جناب آقای کشاورز نیز دست مریزاد میگویم و بابت حمایت های معنوی و علمی از دانشجویان عزیز تشکر میکنم.
با احترام


 
نظریه های رفتار اطلاعاتی: دروازه بانی شبکه
ساعت ٧:٢٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩٤  کلمات کلیدی: نظریه های رفتار اطلاعاتی ، اشنایی با مطبوعات و رسانه ، دروازه بانی شبکه

درود بر شما

نظریه دروازه بانی شبکه را به انگلیسی با عنوان Network Gatekeeping Theory مطرح می کنند. درباه این نظریه در صفحه 295 کتاب "نظریه های رفتار اطلاعاتی" ویراسته کارن فیشر و همکارانش مطالب زیر را به صورت خلاصه می خوانیم:

مفهوم دروازه بان ابتدا توسط کورت لوین، روان شناس اجتماعی، مطرح شد. با ظهور شبکه، بارزیلا نیهون (Karine Barzilia Nahon) نظریه دروازه بانی شبکه را مطرح کرد. در دروازه بانی شبکه پنج مفهوم پایه وجود دارد:

1. دروازه: مدخل ورود به شبکه یا خروج از شبکه

2. دروازه بانی: فرایند کنترل اطلاعات، همزمان با ورود اطلاعات از طریق دروازه، شامل فعالیت هایی مثل انتخاب، اضافات، پنهان کردن، نمایش دادن، هدایت کردن، فیلتر کردن، تخلیه اطلاعات، زمانبندی و ...

3.سازو کار دروازه بانی: ابزار، فناوری یا روش به کار رفته برای انجام فرایند دروازه بانی

4. دروازه بان شبکه: یک موجودیت (شخص، سازمان یا نهاد حاکم) که از طریق سازو کار دروازه بانی در شبکه، قدرت دروازه بانی دارد.

5. دروازه بانی شده: موجودیتی که در معرض دروازه بانی قرار دارد.

سه کارکرد اصلی دروازه بانان شبکه عبارتست از:

1. جلوگیری از ورود اطلاعات نامطلوب بیرونی

2. جلوگیری از خروج اطلاعات نامطلوب به بیرون

3. کنترل درون شبکه

نظریات مرتبط با رفتار اطلاعاتی در حوزه ها و بافت های متفاوت قابل استفاده است به نظر می رسد این نظریه ضمن اینکه در حوزه رفتار اطلاعاتی قابل تامل است، در حوزه رسانه و مطبوعات نیز حرف هایی بسیاری برای گفتن داشته باشد.

اینکه چه استفاده ای از این نظریه در حوزه های مختلف می توان نمود نیاز به تامل دارد. به نظر می رسد تفکر درباره این نظریه و بسط آن به حوزه های موضوعی دیگر، ضمن جذاب بودن، خلاقیت رانیز برانگیزاند. 

با احترام